Door Ineke Vos op 7 februari 2017

‘Gelijkvloerse kruising levensgevaarlijk’

Dit is het standpunt waarin bevolking en PvdA-fractie in de gebiedscommissie Hoek van Holland elkaar vinden! Nog steeds is de komende (politieke), financiële afweging niet beslist maar in ons dorp wachten wij met angst en beven de besluitvorming af. Immers een metro die door de tunnel komt aan denderen met ca 80 km per uur om de Strandweg over te steken is wat de inwoners betreft een levensgevaarlijke en ongewenste situatie.

Auto’s, fietsers en voetgangers worden door deze gelijkvloerse kruising in onze ogen onnodig in gevaar gebracht. Bovendien, wat te denken van de lange sluitingstijden van de bomen op zomerse dagen?! Het verkeer zal dan hopeloos vast komen te staan met alle gevaren van dien. En dan hebben we het nog helemaal niet gehad over de ontsluiting van ons gehele dorp.

Gelukkig is het allemaal goed op te lossen door de tunnelvariant. Metro en ander verkeer treffen elkaar niet. Veiliger kan het niet en ook de ontsluiting en verkeerscirculatie is dan goed verzorgd en een hele woonwijk wordt niet van de buitenwereld afgesloten. De optie om verkeersregelaars in te zetten met drukke dagen wordt als niet goed werkende, ja zelfs verboden optie genoemd, bovendien vergeet men gemakshalve dat er dan ook over een lieve duit gesproken wordt in die 50/75 jaar…

Natuurlijk kost een tunnel veel geld, maar als je de kosten van letselschade en mogelijke de kosten van dodelijke slachtoffers naast elkaar zet moet het veiligheidsaspect het toch winnen van het geld zou je zeggen. Zeker wanneer je er van uit gaat dat dit een investering is voor de komende 50/75 jaar.

Ineke Vos en Ton van Anraad

Waar ben je naar op zoek?