Moties na verbijstering over Hoekse Lijn

Door Ton van Anraad op 15 december 2017

De fractie van PvdA HvH was, net als waarschijnlijk u allen, verbijsterd over het, wederom, uitstellen van de indienstelling van de Metro tussen Schiedam en Hoek van Holland.  Al snel bleek dat het hier over een uitstel gaat van ruim een jaar.  De raad van Rotterdam, en meer in het bijzonder onze fractie in de raad, heeft direct het voortouw genomen. Dit heeft geresulteerd in een debat van 2 dagen met de wethouder. Het voert te ver om hier de volledige handelingen uiteen te zetten. Wij beperken ons tot een bericht en de twee zeer belangrijke moties. De moties zijn door de PvdA geïnitieerd en door de VVD medeondertekend. Ook is er inmiddels een breed gedragen motie aangenomen waarin een raadsonderzoek wordt geëist. (Deze motie volgt nog.)

De Hoek dubbel gedupeerd
Ineke en ik zullen onze uiterste best doen om u zo goed mogelijk te informeren over alles wat met dit RET-debacle te maken heeft. Wij zijn van mening dat de burgers van HvH door incompetentie van o.a. de wethouder dubbel de dupe zijn. Namelijk, de vertraging gaat ons allen naar schatting 100 miljoen euro kosten en we hebben in Hoek van Holland ook nog eens de lasten van gemankeerd openbaar vervoer (zeker in de spits!). Wij zijn een groot voorstander van het houden van een raadsonderzoek. Door zo’n onderzoek zal in ieder geval duidelijk worden wie er allemaal verantwoordelijk zijn voor dit debacle. En dat is toch wel het minste dat we als burger mogen vragen. Het gaat ook hier weer om het vertrouwen in de politiek.

Hoekse samenwerking
Niet onvermeld willen wij laten dat de wijze waarop de samenwerking onderling (fractie PvdA in de gebiedscommissie en in de raad) uitstekend is geweest. Met respect voor elkaars kennis en kunde is er veel informatie uitgewisseld. Wanneer dit een voorbode is voor de toekomstige samenwerking in de zich hervonden PvdA heb ik er meer en meer vertrouwen in dat wij ook weer het verschil kunnen maken in Hoek van Hollland én Rotterdam.

Ton van Anraad en Ineke Vos

Raadsbrief Gemeente R’dam
Motie 1
Motie 2