Door Ineke Vos op 23 augustus 2013

Oproep voltallige deelraad aan stichtingsbestuur Fort

Gisteravond besloot het stichtingsbestuur van het Fort de intentieverklaring over samenwerking met de nieuwe exploitant niet te ondersteunen. Derhalve wordt het Fort per direct gesloten. Via een open brief roept de gezamenlijke Hoekse deelraad het stichtingsbestuur op alles in het werk te stellen om deze museale functie voor HvH te behouden.

Open brief aan het stichtingsbestuur van het Fort aan den Hoek van Holland
De deelraad van Hoek van Holland heeft zich de afgelopen periode hard gemaakt voor het behoud van het museum in het Fort aan den Hoek van Holland. De geplande ontruiming van het Fort is uitgesteld tot 1 september 2013. Dit uitstel is verleend om het stichtingsbestuur in een ultieme poging de mogelijkheid  te bieden om met de beoogde nieuwe exploitant alsnog in gesprek te gaan. Doel van deze gesprekken is om voor beide partijen tot een aanvaardbare samenwerking te komen, waarbij de museumfunctie van het Fort in substantiële vorm behouden blijft.

Een afvaardiging van het stichtingsbestuur heeft constructieve gesprekken gevoerd met de nieuwe exploitant. Deze onderhandelingen hebben geresulteerd in een concept intentieverklaring. Op 22 augustus jl. heeft het stichtingsbestuur echter besloten zich niet te kunnen vinden in de door de afgevaardigden leden van het stichtingsbestuur opgestelde intentieverklaring. Daarmee is de basis voor een duurzame samenwerking tussen het stichtingsbestuur en de ondernemer onderuit gehaald.

De consequentie van een en ander is dat de ontruiming van het Fort per 1 september aanstaande zal worden doorgevoerd. Het voortbestaan van de museale functie staat daarmee volledig op losse schroeven. Het jarenlange mooie werk van de talloze vrijwilligers wordt hiermee mogelijk teniet gedaan. De stichting Fort aan den Hoek van Holland kan de huur van € 135.000 per jaar niet zelf opbrengen. Om de exploitatie rond te krijgen is het daarom noodzakelijk dat de stichting gaat samenwerken met een professionele partij.

Vertegenwoordigers van de deelraad hebben de intentieverklaring ingezien en zijn van mening dat deze intentieverklaring een goede basis is om uiteindelijk te komen tot een duurzaam samenwerkingsmodel tussen de stichting en de ondernemer. In de intentieverklaring staat expliciet benoemd dat de authenticiteit en het karakter van het Fort behouden dient te blijven en dat de huidige museale presentatie substantieel moet zijn.

Voor de deelraad van Hoek van Holland is het onbegrijpelijk dat de intentieverklaring door het stichtingsbestuur van tafel is geveegd.  In het belang van Hoek van Holland doen wij hierbij een beroep op het stichtingsbestuur om de afwijzing van de intentieverklaring te heroverwegen of wellicht plaats te maken voor een bestuur dat wel bereid is om op een constructieve wijze de samenwerking met een externe partij aan te gaan.

Namens,
VVD Hoek van Holland