Door Ineke Vos op 13 februari 2014

PvdA en VVD kaarten vrachtwagenoverlast aan

PvdA en VVD hebben een debat aangevraagd in de Rotterdamse gemeenteraad over vervuiling en overlast die overnachtende vrachtwagenchauffeurs veroorzaken. Dit is vooral een probleem op het Hoekse bedrijventerrein De Kulk, waar chauffeurs overnachten sinds dit niet meer mogelijk is op het parkeerterrein bij Stena Line.PvdA-deelraadslid Ineke Vos stelde het onderwerp aan de orde bij Rotterdamse collega’s. De VVD, die al vragen had gesteld in de Hoekse raad, ondersteunt de debataanvraag. Het overnachten door chauffeurs op onder meer bedrijventerreinen gaat vaak gepaard met overlast. PvdA-raadslid Leo Bruijn: “Dat is ongewenst. We willen weten wat de wethouder hieraan gaat doen.”

Na het afsluiten van het parkeerterrein van Stena Line stelde het Hoekse VVD-fractielid Anneke van der Meijs in december al vragen aan het Dagelijks Bestuur van de deelgemeente over de gevolgen hierdoor voor Hoek van Holland. Begin deze maand bleek dat ondernemers op bedrijventerrein De Kulk erg veel last ondervinden van de overnachtende vrachtwagenchauffeurs. De VVD-fractie stelde deze specifieke overlast nogmaals aan de orde bij het Dagelijks Bestuur.

De VVD en PvdA vinden het van belang dat er snel een oplossing komt. VVD-raadslid George van Gent: “We willen van het College weten of de politie al heeft opgetreden tegen de illegale overnachtingen door de vrachtwagenchauffeurs. De vrachtwagens zijn inmiddels ook steeds meer terug te vinden op andere plaatsen in Hoek van Holland, zoals in het centrum. Dat is absoluut onwenselijk. Het zou mooi zijn als er, in samenspraak met ondernemers, snel een oplossing komt voor het probleem.”