9 april 2013

Vragen over het Fort

Jaap de Neef van de PvdA-HvH heeft kritische vragen gesteld over de plannen voor Fort aan den Hoek van Holland. Vragen over het bestemmingsplan, (horeca-) vergunningen en de voorziene parkeerdruk in de omgeving. Verder is de PvdA samen met Peter Lammers van Leefbaar Hoek van Holland benieuwd naar de plannen van de toekomstige huurder.

Maar ook: wie gaat de zeer dure en moeilijke verhuizing betalen? Waar kunnen de spullen worden opgeslagen? En wat te denken  van de 15-tons zware afsluiter van het kanon van de Gneisenau? Blijft de originele Duitse bakkerij die in het Fort staat, dan nog in originele staat? Op wie is de schade te verhalen bij eventuele gevolgen van de verhuizing? Wij hebben grote zorgen over de elementen in het Fort, die zo belangrijk zijn voor de geschiedenis van Hoek van Holland. Mag de nieuwe ondernemer zomaar alles slopen binnen in het Fort met de historische inrichting?

Allemaal vragen waar we antwoord op willen. En dan maar hopen dat het Dagelijks Bestuur ook blijft knokken voor het behoud van een pareltje dat wij hier in Hoek van Holland hebben staan.

Wij vragen ons af wat nu eigenlijk het beleid van Rotterdam is met betrekking tot de militaire cultuur en historie van Hoek van Holland.  Een object dat een potentieel toeristische trekpleister kan zijn door daar op een doordachte manier in te investeren.

Wij als PvdA met steun van Leefbaar Hoek van Holland, vinden dat je in deze barre economische tijden het risico niet moet nemen om er een ondernemer in te zetten. Dan staat het fort binnenkort leeg en is een schat verloren gegaan aan alle prachtige stukken waar jaren in is geïnvesteerd door enthousiaste vrijwilligers.

Het zou Rotterdam sieren daar eens goed over na te denken. Het getuigt van respect naar de Hoekse burger om niet aan zijn geschiedenis te zitten en vooral aan het mooie werk van alle vrijwilligers in het fort. Dat zijn ook Rotterdammers!

Jaap de Neef PvdA